Serwis używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką cookies. x

Ajurweda

  1. Ajurweda
  2. Podstawowe zasady Ajurwedy
  3. Koncepcja Tridosha
  4. Teoria Trzech Gun
  5. Typy konstytucyjne/dosze
  6. Test na dosze
  7. Typ Vata
  8. Typ Pitta
  9. Typ Kapha

Typ Vata

Osoby, u których dominującą doszą jest vata, przejawiają cechy fizyczne i emocjonalne, które są charakterystyczne dla elementów przestrzeni (akasa) i powietrza (vayu). Są bardzo aktywne, ruchliwe, energiczne i niespokojne. Mają szybką przemianę materii, więc często są szczupłe i mało umięśnione a ich stawy wydają strzelające dźwięki. Mają suchą, szorstką i cienką skórę z prześwitującymi żyłami.

Sen, jedzenie i zachowania nieregularne i kapryśne, apetyt i potrzeby seksualne zmienne do stanów ekstremalnych. Mają lekki sen, ze skłonnością do zaburzeń i bezsenności. Szybko mówią i poruszają się, są bardzo rozmowne, lubią komunikować się z innymi.

Ich puls jest szybki, słaby i nieregularny. Nie lubią zimna, wiatru i suchego otoczenia, łatwo marzną. Mają często zimne ręce i dłonie. Mentalnie i emocjonalnie są gwałtowni. Szybko gromadzą informacje i pokazują swoje emocje, szybko decydują czy lubią coś, czy nie. Zazwyczaj szybko się uczą, są intelektualistami, ale i szybko zapominają. Są kreatywne, pełne pomysłów i wrażliwości.

Osoby typu vata są bardziej introwertyczne, wstydliwe, skromne i brakuje im pewności siebie. Często nie mogą sobie znaleźć miejsca, są niecierpliwe, ale łatwo się adaptują do zmian. Ludzie vata odczuwają niepewność, obawy i stres zazwyczaj w nieznanym, tłocznym i głośnym otoczeniu. Bardzo często to samotnicy i nonkonformiści.

Jedzenie dla Vata

ciepłe, ciężkie, wilgotne, oleiste, odżywcze, słodkie, słone, kwaśne

 

 Jedz więcejJedz mniej
Warzywa buraki, marchewka, ogórki, okra, gotowana cebula, słodkie ziemniaki, rzodkiew, cukinia brokuły, kapusta, seler, surowa cebula, białe ziemniaki, pomidory
Owoce banany, kokos, figi, winogrona, melony, pomarańcze, brzoskwinie, śliwki jabłka, arbuz, gruszki, granaty
Produkty mleczne wszystkie produkty mleczne ale w nie wielkiej ilości  
Zioła i przyprawy anyżek, czarny pieprz, kardamon, nasiona selera, cynamon, goździki, kumin, czosnek, imbir, nasiona gorczycy, sól kamienna kolendra (nasiona), kozieradka, kurkuma nie w nadmiernej ilości
Rośliny strączkowe fasola mung, czerwona soczewica, czarna soczewica, tofu wszystkie inne
Zboża(ziarna) ryż basmati, brązowy ryż, owies, pszenica jęczmień, gryka, kukurydza, owies, żyto
Orzechy migdały, nerkowce, orzeszki, orzechy włoskie  
Oleje wszystkie zwłaszcza sezamowy  
Napoje ciepłe napoje, ciepłe mleko, soki owocowe i warzywne(bez lodu)  
Herbaty ziołowe większość herbat ziołowych jest dobra, bazylia, rumianek, cynamon, goździk, koper włoski, imbir, lukrecja, mięta lucerna, pokrzywa
Inne napoje ciepłe napoje, herbaty z przypraw, ciepłe mleko, soki owocowo warzywne  

 

Wskazówki dla typu VATA

Ogień trawienny osób typu Vata jest zmienny i słaby. To wyjaśnia nie przewidywalny apetyt vata i jej niechęć do rutyny. Spożywanie dobrej jakości i w odpowiedniej ilości jedzenia jest dobre ale wtedy kiedy występuje uczucie głodu. Dla osób u których dominuje dosza vata – ciepłe jedzenie jest najlepsze.

Kilka wskazówek dietetycznych dla osób o konstytucji vata

  • Jedz od trzech do czterech lekkich posiłków o regularnych porach, przerwy miedzy posiłkami najmniej dwie godziny.
  • Stosuj średnio ostre przyprawy i małą ilość soli aby wspomóc trawienie.
  • Unikaj jedzenia Fast food, powoduje wzrost vata
  • Uważaj na alergie. Osoby typu vata maja problem z tolerancją roślin psiankowatych(ziemniaki, pomidory, papryka, bakłażany) często mają nie tolerancję laktozy.
  • Należy pic dużo płynów ale unikać napojów gazowanych.
  • Osoby typu vata nie powinny omijać posiłków ale przejadanie jest się jest jeszcze gorsze i może prowadzić do problemów zdrowotnych.
  • Unikaj jedzenia kiedy jesteś zdenerwowany, pobudzony, przestraszony, podenerwowany i pogrążony głęboko w myślach.
  • Vata wzrasta z wiekiem. Jest aktywna jesienią, po południu, wzrasta podczas podróży podczas przebywania w dużym hałasie oraz podczas zimnej i wietrznej pogody. W tym czasie należy zwracać uwagę na dietę.
  • Wypij ciepły napój przed snem, najlepiej mleczny. Zapewnia dobry sen w nocy. 
  • Uważaj na oznaki słabego trawienia, jak wzdęcia, uczucie ciężkości w kończynach i głowie, niepokój, letarg problemy z wypróżnieniem, zaparcia.