Serwis używa cookies. Wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Zapoznaj się z polityką cookies. x

Ajurweda

  1. Ajurweda
  2. Podstawowe zasady Ajurwedy
  3. Koncepcja Tridosha
  4. Teoria Trzech Gun
  5. Typy konstytucyjne/dosze
  6. Test na dosze
  7. Typ Vata
  8. Typ Pitta
  9. Typ Kapha

Typ Pitta

Osoby typu pitta przejawiają cechy ognia (agni). Są średniej budowy, bardziej umięśnione niż osoby typu vata. Ich skóra jest miękka i ciepła, mają dużo wewnętrznego ognia i często mocno się pocą. Ich włosy są cienkie, rudawe lub blond, często przedwcześnie siwieją, łysieją lub wypadają im włosy. Ich skóra łatwo się zaczerwienia, mają liczne pieprzyki i piegi. Łatwo robią im się siniaki, zaczerwienienia, wysypki i stany zapalne.
Ich pragnienia (apetyt, seks) są silne. Śpią dobrze i nie jest łatwo je obudzić. Puls mają silny 
i stabilny. Ludzie typu pitta mówią głośno, z pasją i często dominują w rozmowie. 
Nie tolerują gorącej pogody, światła słonecznego i gorąca, mają bardzo wrażliwe oczy.
Są ekstrawertykami i uwielbiają być w centrum uwagi. Pomimo że potrafią kontrolować swoje uczucia, pod wpływem stresu mogą być poirytowani, źli i krytyczni. Dobrze zarządzają pieniędzmi. Są stanowczy, agresywni, ambitni i zdeterminowani, często są liderami. Lubią zarówno oglądać, jak i brać czynny udział w zawodach sportowych i grach. Są inteligentni, potrafią analizować i oceniać.

Wskazówki dla typu Pitta

Osoba, u której dominuje pitta dosza, zazwyczaj ma silny apetyt i regularnie powinien on być zaspokojony. Niezaspokojony apetyt prowadzi do wzmożonego głodu co z kolei do wybuchów irytacji nawet do złości. Jedzenie, które wskazane jest dla Pitta. Chłodne, lekko suche(nie rozmiękłe lub tłuste) i lekko ciężkie.


Kilka wskazówek dietetycznych dla osób o konstytucji Pitta

  • Jedz regularnie trzy posiłki dziennie, z co najmniej cztero godzinną przerwą pomiędzy. Największy posiłek zjadaj w środku dnia.
  • Unikaj jedzenia późno wieczorem. Wieczorem najlepszą przekąską są świeże owoce i warzywa.
  • Pij średnią ilość płynów(więcej poćwiczeniach fizycznych).
  • Wskazane jest jedzenie w ciszy i w spokoju. Unikaj jedzenia kiedy jesteś zdenerwowany, zirytowany lub wzburzony. Lunche biznesowe to nie jest dobry pomysł.
  • Unikaj jedzenia słonego, tłustego, długo gotowanego, nadmiernie bogatego, mocno przyprawionego lub kwaśnego, również kofeiny, czerwonego mięsa zbyt dużej ilości jajek, alkoholu i cukru. 
  • Pitta wzrasta latem, w ciągu dnia i w nocy. Osoba typu Pitta powinna wtedy zwracać szczególną uwagę na dietę.

Właściwości pożywienia równoważącego Pitta

Słodkie, cierpkie, gorzkie, chłodne, ciężkie, suche. Tego rodzaju pożywienia należy jeść proporcjonalnie więcej.

Jedzenie dla Pitta

słodkie, cierpkie, gorzkie, chłodne, suche, ciężkie, nie oleiste

 Jeść więcejJeść mniej
Warzywa szparagi, brokuły, kiełki brukselki, kapusta, ogórek, kalafior, seler, zielony groszek, zielone
liściaste warzywa, sałata, grzyby, okra, groch,
ziemniaki, kiełki, cukinia
buraki, marchewka, chili,
bakłażan, czosnek, cebula, rzodkiewka, szpinak, pomidory
Owoce jabłko, awokado, kokos, banany, figi, winogrona(słodkie), mango, melon, pomarańcze(słodkie), gruszki, brzoskwinie, ananasy(słodkie),śliwki (słodkie), granaty, rodzynki, truskawki morele, jagody, banany, wiśnie,  żurawiny, grapefruity, cytryny, papaja
Produkty mleczne maślanka, masło(nie solone) twaróg, masło sklarowane, mleko  
Rośliny strączkowe większość jest dobra  
Zboża jęczmień, owies(gotowany), ryż(basmati), ryż biały, pszenica gryka, kukurydza, proso, owies(suchy), ryż(brązowy), żyto
Orzechy tylko kokosowe  
Oleje kokosowy, oliwa, słonecznikowy, sojowy migdałowy, kukurydziany, sezamowy, olej z krokosza
Zioła i przyprawy tylko kolendra, kumin, koper włoski, kurkuma, czarny pieprz(mała ilość)  
Herbaty ziołowe i napoje lucerna, rumianek, goździki, koper włoski, jaśmin, lukrecja, mięta, chłodne napoje, mleko, woda, soki owocowe i warzywne